Allmän information om standardfjädrar

Angående månad och årsmodell: 
Generellt anger vi månad och år men detta gäller då när bilen är tillverkad. 
Anges ex som 8.1998 - 11.2003  där de första siffrorna innan punkten (ex 8.) anger tillverkningsmånad. 
Oftast räknas ett fordon som tillverkas i slutet av ett år som nästkommande årsmodell. Ex 9.2002 kan avse årsmodell 2003.
​Anges inget årtal efter bindestrecket passar produkten årsmodeller framåt. Ex 3.2003-Dessa uppgifter överensstämmer inte alltid med den information som finns på fordonets registreringsbevis då uppgiften där anger första registreringsdag. Har du en bil som ligger "på gränsen" måste vi ha ditt Reg.nr ex ABC 123 för att kunna kontrollera att  du får rätt produkt.
  • Tillverkning: De fjädrar vi säljer är av fabrikat KYB (Kayaba) som är en av världens största tillverkare av stötdfämpare och fjädrar och levererar även till bilindustrin. 
  • När byter man fjäder? Fjädrar måste bytes när fjäderbrott är konstaterat. Missljud från fjädringen kan indikera att fjäderbrott skett men ofta hörs inte detta men brukar upptäckas vid årlig kontrollbesiktning. Detta ger alltid krav på byte ("2:a") och ombesiktning. Många bilar även nyare fabrikat drabbas av fjäderbrott. 
    Fjädrar rekommenderas att bytas om bilen gått långt ex. över 20 000 mil eller ofta används på dåliga vägar. Utmattade fjädrar innebär sämre vägegenskaper och säkerhet. Har bilen "sjunkit ihop" är detta ett tydligt tecken på utmattade fjädrar.
  • Kontrollera att de fjädrar du fåttöverensstämmer med de fjädrar som sitter monterade. Det kan dock vara svårt att se inkoningar etc eftersom dessa ligger i fjäder-tallriken eller uppe i hjulhuset. Tänk på att de mått vi anger avser "fri längd" dvs när fjädern är lös.     När fjädern är monterad har den alltid en inspänning även om bilen är upphissad eller när fjäderbenet är borttaget.​
  • Vi rekommenderar att du följer verkstadshandbok om sådan finns vid bytet. 
  • Använd endast specialverktyg med dubbla fjäderklor på varje spännare vid byte, om     fjädern måste spännas ihop. 
  • Kontrollera även fjädersäten fjäderbenslagringar.
    Innan eller i samband med byte bör man kontrollera såväl nedre som övre fjäderinfästningar. Är fjädertallriken angripen av mycket rost bör detta åtgärdas. På vissa modeller kan hela fjäderbenet behöva bytas då fjädertallriken är svetsad. på densammaKontrollera även övre fjäderbenslagring så att den fungerar som den ska. Detta kan kontrolleras om man hissar upp bilen fram och vrider på hjul eller ratt då ska man ej höra missljud eller att styrningen går "hackigt"- detta kan annars beror på sliten fjäderbenslagring.
    Beställ dessa delar i så fall samtidigt.
  • Vi rekommenderar hjulinställning efter fjäderbyte.
  • Fjädrar bör bytas parvis eftersom ny kontra gammal fjäder kan ge olika höjd på bilen. 
  • Alternativt kan man montera en Sportsats som ger en moderat sänkning och samtidigt gör bilen stabilare.