Information om Sportfjädrar/Sänkningssatser 

Ger sportigare utseende på bilen och en förbättrad väghållning. Överlag ger sportfjädrar en stabilare bil vilket alltid upplevs positivt.

För vissa bilmodeller kan Sportfjädrar finnas utan att det anges i webshopen. Kontakta oss på info@carpart1.se för information, pris och leveranstid.

SÄNKNING

Hur mycket bilen sänks är en väsentlig faktor vid köp av sportsatser. Ibland vill man uppnå en maximal sänkning men detta kan då få komplikationer om bilen ej i övrigt modifieras.

Tillverkare av sportfjädrar måste ta hänsyn till en rad faktorer för att sänkningen ej skall påverka fjädringsväg (ex stötdämpare) hjulvinklar etc. vilket kan innebära en marginell sänkning.

 

Sportfjädrar sänker bilen ungefär med uppgivna mm, men då räknat på ett relativt nytt fordon. Observera att på en bil - beroende på antal mil, år och användning - kan fjädrar ha "satt sig" och bilen därmed tappat höjd. Detta gäller speciellt standardfjädrar då dessa är relativt exakt dimensionerade av fabriken för att spara vikt och tillverkningskostnader. Därför uppnås inte alltid den sänkning som anges. 


Ett enkelt sätt att mäta bilens höjd innan och efter bytet är att ställa bilen på ett plant underlag och mäta från mark till skärmkant fram och bak. Efter bytet upprepas detta men notera dock att bilen måste köras en kortare sträcka om den varit upphissad för att ge korrekta värden.

 

Tillverkare som har olika fjädersatser för olika karosser (ex Sedan eller Combi) - motor eller viktalternativ erhåller en mer exakt sänkning. Andra fabrikat som har samma sats till flera alternativ kan sänkningen variera. 

 

HÅRDHET

Sportfjädrar är hårdare än standardfjädrar (mellan ca 15-25%) vilket innebär att bilen kan köras sportigare med kraftigare kurvtagning och ger bättre grepp vid acceleration och säkrare inbromsning.

 

OBSERVERA 

Sänkningssatser passar ej till bilar med nivåreglering eller elektroniskt styrd fjädring om inte detta anges under respektive fjädersats. 

Sänkningssatser passar ej heller 4 WD (Quattro, 4-Motion etc) om inte detta specifikt anges.

Bilar med Sportchassi har redan en sänkning från fabrik. Generellt gäller att sportsatser även passar dessa modeller men att sänkningen blir mindre än vad som uppges.

 

En sportfjäder kan vara kortare omonterad än motsvarande standardfjäder. Ofta har de en grövre tråd och annorlunda lindning (ex med färre varv) vilket påverkar fjäderkonstanten. Dock undviker man att göra fjädern kortare än inspänningsmåttet (dvs måttet mellan övre och nedre fjädertallrik när bilen är upphissad).

Det är således totallängd, tråd och antal varv som påverkar bilens höjd.

 

Fram – bakaxelvikt:
Tyska tillverkare av sportssatser uppger ofta en framaxel resp bakaxelvikt för att särskilja olika sportssatser. Vikten beror på motortyp, växellåda och annan utrustning. Ofta hittar man uppgifterna om vikter på en etikett i bil. Hänvisning finns på hemsidan för vissa bilfabrikat.

 

Tillverkare - De sportfjädrar vi säljer är:

LESJÖFORS  svensktillverkade kvalitetsfjädrar. Fabriken har 40 års erfarenhet av sportfjädrar och väljer en sänkning som inte äventyrar fjädringsväg eller andra funktioner.

VOGTLAND är en av Tysklands äldsta och mest ansedda fabriker för sportfjädrar och har ett brett sortiment med hög kvalité. Vogtland har även satser med stötdämpareoch s.k. ”Gewindefahwerk” med justerbar höjd på fjädrarna. Har ni önskemål och förfrågningar så maila oss.  

G&B Holland som har ett stort urval av satser till förmånligt pris.

 

Övrig info

Progressiva fjädrar

Kan förekomma (såväl på original som sportfjädrar) vilket innebär att vissa varv är tätare lindade. Dessa varv kan ligga emot varandra när bilen är i normalläge och fler varv kan ligga emot varandra när bilen belastas. Detta föranleder normalt sätt inga missljud.

 

Stötdämpare 

De flesta sportsatser som sänker upp till 40 mm kan monteras tillsammans med originalstötdämpare men kan med fördel även användas med sport-stötdämpare. Sänkning över 40 mm fordrar i regel anpassade stötdämpare. Vi kan även anskaffa dämpare så kolla med oss om pris.

 

Fjäderinfästningar

Innan eller i samband med byte bör man kontrollera såväl nedre som övre fjäderinfästningar. Är fjädertallriken angripen av mycket rost bör detta åtgärdas. Kontrollera även övre fjäderbenslagring så att den fungerar som den ska. Detta kan kontrolleras om man hissar upp bilen fram och vrider på hjul eller ratt då ska man ej höra missljud eller att styrningen går "hackigt".  Byt vid behov.

 

Framvagnsinställning

Vi rekommenderar att detta utföras efter byte av fjädrar.

 

Godkännande 

Vissa av satserna är TÜV godkända, vilket i vissa sammanhang kan underlätta vid besiktning. Generellt har besiktningsföretagen (Bilprovning m.fl)  i Sverige ingen invändning mot sportsatser om sänkningen inte anses påverka väghållning negativt. I vissa länder erfordras TÜV certifiering för godkännande.

 

Angående månad och årsmodell: 

Generellt anger vi månad och år men detta gäller då när bilen tillverkades. Exempelvis 8.1998 - 11.2003  där de första siffrorna innan punkten (ex 8.) anger tillverkningsmånad.  
Oftast räknas ett fordon som tillverkas i slutet av ett år som nästkommande årsmodell. Ex. 9.2002 kan avse årsmodell 2003. 

Även brytperioder kan anges med samma årtal och avser då att respektive modell kan ha tillverkats samma år. Ex  00-08 (dvs 2000 till 2008) 08-10 (dvs 2008-2010)

Anges inget årtal efter bindestrecket passar produkten modeller framåt. Ex 3.2003-  eller 3.2003> men annan modell kan sedan anges senare årtal.

Dessa uppgifter överensstämmer inte alltid med den information som finns på fordonets registreringsbevis då uppgiften där anger första registrerings datum. Har du en bil som ligger "på gränsen" måste vi ha ditt Reg.nr för att kunna kontrollera att du får rätt produkt eller kontrollera modellens typbeteckning. 

 

Övrig info

Här finns lite mer information om Lesjöfors: https://www.lesjofors-automotive.com/automotive-fjadrar/sportfjadersatser.asp

 

                                                                                                           

                                                                                                            Copyright Carpart1

                                                                    Ovan text, helt eller delvis, får ej kopieras eller avbildas utan vårt godkännande